Konvertera din flakmoped till en el-flaka

Allt har sin tid så även din gamla tvåtaktsmotor på flakmopeden. Vi har färdiga konverterings satser anpassade för Crescent 1189 som tillverkades av MCB, Crescent 1187. Fler modeller och konverteringssatserna kan levereras på begäran. Målet med konverteringssatserna är att mopeden inte ska förstöras eller modifieras från sitt original bultmönster.  Du kan alltid gå tillbaka till originalet om du så önskar.





Runmarö Navigation c/o Nonnotte AB
Söderby 845, 13038 Runmarö

08-338067

Kontakta oss 

Söndag: stängt, Måndag-fredag: 8:00-18:00, Lördag: 10:00-16:00

Återvinn din flakmoped med el-drift.

Nedan några projekt som är pågång, El konverteringen ger en ny råstyrka på 45 NM (Newton meter) vilket gör din moped vridstark, du behöver inte varva upp mopeden för att den ska orka uppförsbackar som tidigare var ett hinder efter konverteringen, Varför köpa en ny flakmoped för 60-70 tusen som också är fulare när du ganska enkelt kan klara dig på betydligt mindre pengar. Miljömässigt så återanvänder du din flakmoped på ett klokt sätt. Den klassiska gröna flakmopeden är en uppskattad inslag på sommaren och trogen vän på glesbyggden. 

Får man el konvertera sin moped från 70-80-talet ?

Just den här frågan är inte enkel, och du som kund och beställare måste därför själv ta ansvar för konvertering och vilka regler som gäller för just din moped. Vissa gör tolkningen nedan (hämtat från olika mopedforum) först reder vi ut vilka mopeder som finns i Sverige dvs mopedtyper:
VAD GÄLLER FÖR OLIKA MOPEDTYPER?
Moped klass I ”EU-moped"
Moped klass I kallas ibland "EU-moped". Den får köras i max 45 km/tim. För att få köra denna moped måste du ha antingen körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass I. En moped klass I måste vara registrerad och ha en registreringsskylt bak.
Moped klass II
Det finns två olika typer av klass II-mopeder. Den ena är en EU-godkänd moped som får köras i max 25 km/tim. Den andra är en moped som får köras i max 30 km/tim med en slagvolym av maximalt 50 cc. Effekten är begränsad till högst 1 kW (1,34 hk) oavsett om det är förbränningsmotordriven eller elektriskt driven moped. Det är här vi hittar våra veteranmopeder. Alla dessa mopeder ska ha en typskylt monterad på ramen och det finns även ett typintyg utfärdat för mopeden.
Den sistnämnda mopeden måste ha ett typintyg utfärdat före den 17 juni 2003. Kravet som ställs för att få köra dessa klass II-mopeder är att du ska ha fyllt 15 år. Mopeder klass II ska inte registreras och har ingen registreringsskylt.

Åsikt från mopedist.

Om man inte har förbränningsmotor och gammal moped och mopeden har en hastighetsbegränsning och trimmingsmöjlighetsbegränsning så är det samma moped.  Utifrån det resonemanget så måste mopeden vara helt intakt i övrigt. Mer finns att läsa på: Trafikverket 
Åsikt från mopedist.
Samma regler ska gälla som för gamla mopeder - men de måste vara typbesiktigade eller registreringsbesiktigad som ombyggd.
Åsikt från mopedist.
Eftersom det är en mindre ombyggnad (dvs bara en av drivning och chassit) så borde det räcka med att uppfylla samma regler som när den var ny (men det avgör besiktningsingenjören).

Åsikt från mopedist.
Som vissa redan skriver och Transportstyrelsen svarade. För att det skall vara lagligt så måste du typa om den. För att göra det måste en besiktningsman kunna få fram alla intyg på bromsar, tuta, belysning etc. samt att de skall uppfylla dagens krav. Du behöver även saker som ett effektbevis på motorn. Det spelar ingen roll om du rent tekniskt kan läsa dig till detta, du skall bevisa det för bilprovningen. Eftersom ramen är original så är det inte ett amatörbyggt fordon och då måste du få intyg från tillverkaren. Alltså kommer detta inte att gå. ( Kontrollbesiktning av amatörbyggt fordon Länk )
Åsikt från mopedist.
Det är inte förbjudet att sätta dit en mopedmotor i samma volym och effekt som originalet. T.ex en tvåtaktare som har 50cc och max 1 hästkraft. Beror ju på hur fordonet är klassifierat/registrerat. Att byta förbränningsmotor är alltså inte förbjudet. På 30 moppar kan man tillomed komma undan med byte mellan 2 takt och 4 takt, förutsatt att du inte behöver bygga om mopeden för att det skall gå. Då kan du ju med fördel byta till en renare motor så att säga. En som inte hostar ut så mycket skit i luften. Men att bygga om den och sätta elmotor på skulle nog kräva en besiktning och alla kostnader däromkring. Samt säkert en massa intyg från diverse motortillverkare och vägduglighetstester... Kostnaderna skjuter iväg då och det är lika bra att köpa en ny elflakmoped istället. Ja, det låter nog konstigt ur naturhänsyn... Men lagen är inte till för att göra det omöjligt att vara klimatsmart, den är till för att skydda laglydiga från skador och obehag.
Återkoppling från Transportstyrelsen 2019-04
Äldre nationellt typgodkända mopeder så som 1189-flakmoped faller idag in i regelverken för EU-mopeder klass 2 förutom att de har 30 km/h som maximal konstruktiv toppfart. Om en sådan moped ändras så den tekniskt skiljer från utförandet då den typgodkändes, exempelvis om motor byts till annan motor, krävs att den godkänns igen i det nya utförandet. För mopeder klass 2 finns en egen besiktningsform som kallas just mopedbesiktning. Den syftar till att säkerställa att fordonet är en moped klass 2. Jag rekommenderar att du kontaktar en besiktningsingenjör vid ett bilbesiktningsföretag för mer information om villkoren och förutsättningarna att få din ombyggda moped med exempelvis elmotor godkänd i mopedbesiktning. Länk till mopedbesiktning 

Klippt från Hamnen.se (2023-11)
Transportstyrelsens rekommendation till dig som använder en gammal förgasar-tvåtaktare mycket är att köpa en ny motor. I detta fall handlar det om tvåtaktare för båtar. Budskapet till båtägarna är solklart. Gamla smutsiga motorer ska bort. Det kan bli tal om förbud. Gamla 2-taktsmotorer med förgasare släpper ut 20-30 % av bränslet oförbränt rakt ut i vattnet. Du kan kostnadsfritt lämna in motorn för skrotning, så återvinns materialet. Byt helst till en elmotor, en fyrtaktare eller en modern tvåtaktare om du vill ha en ny motor.

Svar från Svensk bilprovning avseende motorkonvertering till el:
Vid en sådan ändring så måste fordonet genomgå en mopedbesiktning. Efter ändringen skall fordonet då fylla kraven enligt VVFS 2003:24. Kapitel 5 är det som handlar om motorn och där bör du kunna hitta svar på vilka krav som gäller.
Återkoppling från avsändaren till frågan ovan: Min tolkning är att om man inte har förbränningsmotor och gammal moped finns bara hastighetsbegränsning och trimmingsmöjlighetsbegränsning. Länk till Vägverkets författningssamling
Min tolkning är att om man inte har förbränningsmotor och gammal moped finns bara hastighetsbegränsning och trimmingsmöjlighetsbegränsning.
Sammanfattningsvis så bör det komma regler som gör att konvertering av äldre 2-takts mopeder till el blir enklare och tydligare så länge dom har samma motorstyrka och maxhastighet som tidigare. Just nu är det en smula förvillande vad som ska gälla. För båtmotorer finns det tom bidrag för att byta ut 2-taktare och rimligen bör det vara lika viktigt att lagar och regler anpassas till 2-takts mopeder.